اللهم عجل لولیک الفرج
با سلام و عرض خوش آمد گویی خدمت شما دوست و همراه گرامی امید است که با نظرات زیبایتان ما را یاری نمایید

پنجشنبه

سردار هور (2)



8 سال دفاع مقدس ناگفته هاي بسياري در دل خود دارد. شهید حاج علي هاشمي ملقب به «سردار هور» يكي از حماسه آفرینان هشت سال دفاع مقدس است که به دلایل امنیتی تا پس از سقوط دیکتاتوری صدام در گمنامی به سر می برد،
برای دیدن طرح در اندازه واقعی به ادامه مطلب مراجعه کنید. »



سردار علي هاشمي قبل از انقلاب در خيابانهاي حصيرآباد با رژيم شاه مي جنگيد و در سال 1357 چند بار دستگير شد و هر بار به طور معجزه آسايي خود را از دست ساواك نجات داد.
 وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تشكيل كميته ي حصيرآباد و بعد كميته ي اهواز نقش مهمی داشت. سپس وارد سپاه شد و فرماندهي سپاه حميديه را برعهده گرفت و در واقع بنیان گذار سپاه حميديه سردار علی هاشمی بود.
تا پیش از آغاز تجاوز رژیم بعث به کشور اسلامی ایران وی در سمت فرماندهی سپاه حمیدیه توانست در مقابله با ضدانقلاب و اشرار و قاچاقچيان اسلحه و مهمات کارنامه خوبي از خود بر جای گذارد.
با آغاز جنگ تحمیلی و در مقطعی که عملیات فتح المبین در حال انجام بود وي به درخواست فرماندهان وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با جذب و سازماندهی جوانان غیور شهرهای حميديه، سوسنگرد و اهواز اقدام به تشکیل تيپ 37نور  کرد و شخصا فرماندهی تيپ را برعهده گرفت و با این تیپ تازه تاسیس در عمليات بيت المقدس (آزادسازی خونین شهر) زیر نظر قرارگاه قدس شرکت کرد.
علي هاشمي و يارانش در این عملیات مأموريت خود را به خوبي به انجام رساندند و در آزادسازي خرمشهر نقش به سزایی داشتند و این در حالی بود كه جبهه سختي در جنوب كرخه نور به قرارگاه قدس محول شده بود.
پس از پایان عملیات موفقیت آمیز بيت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر و بخش وسیعی از مناطق اشغالی کشور شد، تيپ 37 نور در سپاه سوسنگرد ادغام شد و فرماندهی سپاه سوسنگرد به سردار علی هاشمی واگذار شد
ایجاد پاسگاه در مرزهای بین المللی و کنترل مناطق وسيعي که به دست رزمندگان اسلام آزاد شده بود، حفظ امنیت شهرهای آزاد شده و نیز اداره آوارگان جنگی که در حال بازگشت به شهرهای خویش بودند به عنوان اولین ماموریت سردار علی هاشمی در سمت فرماندهی سپاه سوسنگرد به وی محول شد.
پس از آزادسازی خرمشهر  و از آنجا که چندین لشکر و تیپ عراق به طور کامل منهدم شدند و نزدیک به 20 هزار نفر از نیروهای آنان نیز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند صدام درخواست آتش بس کرد ولی فرمانده کل قوا امام خمینی (ره) با رد درخواست صدام مبنی بر آتش بس موقت، خواهان پایان جنگ و تعیین و تنبیه متجاوز شدند.
این خواسته امام (ره)  به آن دلیل بود که به صدام اعتمادی نبود و چه بسا به بهانه آتش بس تجدید قوا کرده و بار دیگر به ایران حلمه ور می شد.
«چنانچه این پیش بینی امام خمینی(ره) در سال 1367 و تنها با گذشت چند روز پس از  پذیرش قطعنامه توسط صدام، با تجاوز مجدد ارتش بعث به مرزهای بین المللی ایران و نیز در پی حمله صدام به کشور کویت اثبات شد.»
از این رو رزمندگان اسلام بر آن شدند تا از تجدید قوای ارتش عراق جلوگیری نمایند و با وارد آوردن ضرباتی دیگر بر پیکر نیمه جان ارتش بعث عراق کار صدام را یک سره کنند و سرنوشت جنگ را در دست بگیرند و در این راستا دست به طراحی و اجرای سه عملیات وسیع در مرزهای خاکی بین ایران و عراق زدند. ولی با توجه به تجهیزات پیشرفته و حمایت های بی دریغ 38 کشور جهان و در راس آنها آمریکا از ارتش عراق، عملا نیروهای اسلام پیروزی چشمگیری بدست نیاوردند و زنجیره ی پیروزی های رزمندگان اسلام پس از عملیات بیت المقدس قطع شده و جنگ برای ایران به بن بست رسیده بود.
عراق در تمام مناطقی که احتمال نفوذ نیروهای ایرانی را داشت دست به احداث استحکامات چند لایه شامل: میادین مین، حفر کانال، موانع سیم خاردار حلقوی و ... نموده بود. عمليات رمضان که ما بين مناطق شلمچه و طلاييه صورت پذیرفت نتيجه ای در بر نداشت. در منطقه فکه عمليات های والفجر مقدماتي و  والفجر 1 با شکست مواجه شد و شهیدان زیادی را بر روی دست ملت ایران گذاشت.
بنابر این فرماندهان ارشد نظامی ایران تصمیم گرفتند عملیاتی آبی خاکی  را با استفاده از اصل غافلگیری بر علیه مواضع دشمن انجام دهند؛ زیرا نیروهای بعثی از بابت این نوع عملیات از  سوی ایران آسوده خاطر بودند و مطمئن بودند که ایران توانایی انجام چنین عملیاتی را نخواهد داشت.
منطقه هورالهويزه با وسعت 4000 كيلومترمربع سرزمینی آب گرفته،باطلاقی و نيزاري بود كه مرز ايران و عراق از وسط آن عبور می کرد.
اما برای رزمندگانی که در خشكي جنگيده بودند چگونه ممکن بود در باتلاق بجنگند؟
تانك ها، توپخانه ها و پياده نظام چگونه بايد از آب و باتلاق عبور داده شود؟
در چنین تنگنایی بود که سردار هور، علی هاشمی گره گشای جنگ شد. وی به دستور فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام به تشکیل قرارگاه فوق سرّی نصرت کرد.
ماموریت این قرارگاه جمع آوری اطلاعات،طراحی و بررسی اجرای یک عملیات بزرگ در منطقه هورالعظیم بود.
به گفته ی محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرّي ترين عمليات تاريخ دفاع مقدس را جوانان دشت آزادگان به فرماندهی علی هاشمی انجام دادند.
محسن رضایی می گوید: « علي هاشمي و جوانان غيرتمند و وفادار دشت آزادگان سرّ نگهدار اين رمز بزرگ جنگ بودند. به كلي، سرّي ترين عمليات تاريخ دفاع مقدس را جوانان دشت آزادگان، مي دانستند؛ ولي مسئولان اول مملكت نمي دانستند. 10 تا 11ماه در آنجا مخفيانه كار شد و نيروهاي پاسدار و بسيجي و به خصوص نيروهاي بومي كه حق بزرگي بر گردن دفاع مقدس دارند، به صورت گروههاي دو نفره و سه نفره سوار قايق و بلم مي شدند و 30 تا 50 كيلومتر دريا و باتلاق را مي رفتند. در آنجا نيروهاي شناسايي ما پياده مي شدند و حتي (رودخانه) دجله را متر مي كردند تا اگر نيروها خواستند از آن عبور كنند بدانند عرض دجله چقدراست. آنها حتي از اتوبان بغداد - بصره فيلمبرداري و عكسبرداري مي كردند و بر مي گشتند و به ما اطلاعات مي دادند...
آن قدر علي هاشمي و يارانش به آن منطقه مسلط شده بودند كه ما تصميم گرفتيم همه فرماندهان جنگ را لباس عربي مثل دشداشه و چفيه بپوشانيم و سوار بلم ها كنيم؛ آن ها به كنار دجله رفتند و حتي به آنجايي كه چندي بعد قرار بود رزمندگان ما در آنجا عمليات انجام دهند دست زدند. كافي بود يكي از اين فرماندهان اسير مي شد. يكي دو نفر هم نبودند. مرتضي قرباني، محمد باقر قاليباف، احمد كاظمي، حسين خرازي، شهيد باكري و شهيد همت از اين جمله بودند. كه همه آنها را نيروهاي آقاي هاشمي سوار بلم مي كردند و آنها را به منطقه عملياتي مي بردند كه در آنجا محدوده ی عملياتي تيپ ها و گردان ها را مشخص مي كردند.
نتیجه تلاشهای بی امان علی هاشمی و یارانش عملیات موفقیت آمیز خیبر و بدر در همان منطقه بود
محسن رضایی می گوید:
«در ثمره آن تلاش ها نه تنها جزاير خيبر گرفته شد و جاده شمال به جنوب عراق ناامن شد و براي هميشه از خاصيت افتاد، همچنین تجربۀ هور باعث فتح فاو و عملیات پیروز مندانه کربلای 5 شد. ما هم در فاو و هم حمله به پنج ضلعی و شلمچه از تجربه هور و قرارگاه نصرت استفاده کردیم. آقای علی هاشمی در بکارگیری نیروهای بومی تخصص فوق العاده ای داشت یعنی از نیروهای بومی توانسته بود عناصر اطلاعاتی زبردستی را آموزش دهد.
... یکبار من و آقای علی هاشمی و دوستانش چند روز مانده به عملیات خیبر سوار قایق شدیم و کیلومترها رفتیم تا نزدیک جزیرۀ شمالی؛ به طوری که سیل بندهای جزیرۀ شمالی را می دیدیم و قدم زدن نیروهای عراقی را هم من شخصآ دیدم. آنچنان این نیروهای بومی که آقای علی هاشمی سازماندهی کرده بود ما را به خوبی به منطقه بردند و برگرداندند و بعد هم از لو رفتن عملیات جلوگیری کردند که فکر نمی کنم در هیچ ارتشی چنین مهارتی برای فرماندهان آنها حاصل شده باشد.»
پس از عمليات والفجر 8 و آزادسازی شهر فاو، سردار علي هاشمي به فرماندهی سپاه ششم امام جعفر صادق(ع) که بسيج خوزستان، لشكر پنج نصر و چهار تيپ ديگر زير نظر آن بود منصوب گردید و به این شکل منطقه وسيعي از كوشك تا طلائيه، هويزه، بستان و تنگه چزابه با تعدادي لشكر و تيپ و كل سپاه خوزستان زير نظر  سردار علي هاشمي قرار گرفت.
اما متاسفانه در اواخر جنگ تحمیلی نیروهای عراقی توانستند جزیره شمالی را تحت اشغال خود درآورند.
آقای محسن رضایی در این خصوص می گوید: نيروهاي عراقي آمدند، جزيره شمالي را گرفتند و به 200متري قرارگاه آقاي علي هاشمي نزديك شدند آقای هاشمی که مسئول آن منطقه بود و دفاع از جزایر را بر عهده داشت تا آخرین فشنگ و تا آخرین نفس مقاومت سختی انجام داد.این نبرد کاملآ نابرابر بود. تا آنجا این مقاومت صورت گرفت که اگر عقب نمی آمدند به دست دشمن می افتادند و به آنها گفتم که نباید اسیر شوید و سریع منطقه را تخلیه کنید، اما عراق آمد با هلیکوپتر پشت سر آنها نیرو پیاده کرد و آنها در حال آمدن به عقب با نیروهای عراقی مواجه شدند. بر اثر استقامت شدید علی هاشمی و قرارگاه نصرت تعداد نیروهای باقیمانده حدود 15 نفر شده بود، در مقابل چند لشکر تا دندان مسلح بعث. از آن 15 نفر حدود 9 نفر از طریق اختفاء در نیزارها به ایران آمدند و 2 نفر اسیر شدند و 4 نفر هم مفقود شدند. علی هاشمی جزو این عده بود
علي هاشمي يكي از چهره هاي گمنام دفاع مقدس است و علت اين گمنامي نامشخص بودن شهادت یا اسارت وي بوده و از آنجا که احتمال اسارت وی نیز داده می شد مسئولین تصمیم گرفتند تا مشخص شدن وضعیت وی نامی از او برده نشود تا مبادا در صورت اسارت مورد اذیت و آزار دشمن قرار گرفته و یا اطلاعاتی در اختیار دشمن قرار بگیرد.
پس از سقوط دیکتاتوری صدام  پیگیری های وسیعی برای یافتن اثری از علی هاشمی در اردوگاه های اسرای ایرانی در بند عراق انجام شد و در نهایت برای مسئولین محرز شد که سردار علی هاشمی به شهادت رسیده.
و اما در سال 1388 و در پی تفحص پیکر شهیدان در مناطق عملیاتی، پیکر  این سردار رشید اسلام به همراه چند تن از یاران با وفایش یافته شده و در89/2/27 روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در محل تولدش به خاک سپرده شد
روحش شاد راهش پر رهرو

9 دیدگاه های شما:

خاکریز گراف در

سلام
اللهم عجل لولیک الفرج واحفظ قائدنا
امام به ما آموخت که انتظار در مبارزه است
خاکریزگراف آمده تا مانند شما مبارزه کند
به ما سر بزنید
ضمنا شما را لینک کردیم/شما هم اگر خواستید ما را لینک کنید

shia graphic در

سلام برادر بزگوارم

خدا قوت ...طرح خوبی شده

خدا خیرتون بده

التماس دعا...

سرمست در

سلام
انصافا دستت درد نکنه طرح های خیلی خوبی کار کردی اجرت با امام حسین

به روزم با " اندکی تامل"
یا علی

زینبیون در

یک شب آتش در نیستانی فتاد
سوخت چون اشکی که بر جانی فتاد

شعله تا سرگرم کار خویش شد
هر نئی شمع مزار خویش شد

یا علی

زینبیون در

یک شب آتش در نیستانی فتاد
سوخت چون اشکی که بر جانی فتاد

شعله تا سرگرم کار خویش شد
هر نئی شمع مزار خویش شد

یا علی

ناشناس در

سلام اخوی
دوستان شما در سایت پلاک مدیا تمام تلاششان این است که در این فضای سایبری بتوانند رسانه ای را ایجاد نمایند تا گوشه هایی از دفاع مقدس را به کاربران معرفی نمایند
قدم رنجه بفرمایید
درصورت تمایل لینک بفرمایید

پلاک مدیا در

سلام اخوی
دوستان شما در سایت پلاک مدیا تمام تلاششان این است که در این فضای سایبری بتوانند رسانه ای را ایجاد نمایند تا گوشه هایی از دفاع مقدس را به کاربران معرفی نمایند
قدم رنجه بفرمایید
درصورت تمایل لینک بفرمایید

ناشناس در

سلام و درود خدا بر شما مجاهد راه حق و دوستدار مسیر الهی ...

طلبه در

سلام اخوی
طراحی های زیبایی داری مخصوصا هدرت.
ما هم وبلاگ کوچکی داریم که به کار فرهنگی و نوشته های دوران شیرین طلبگی می پردازیم.
اکنون دیده ایم که به هدری نیاز داریم که قلم ماهرانه شما را می طلبد.
خیلی خوشحال می شیم یادگاری از شما در وبمان داشته باشیم.
منتظر پاسختان هستیم
یا علی
فی امان الله

ارسال یک نظر